Monday, July 5, 2010

Sayangi diri

Jangan mengharap kasih pada orang....tiada yang akan menghargai dirimu selain dirimu sendiri....jangan mempersiakan waktu dengan mengharapkan kasih yang tidak pasti....Sebelum hadirnya kasih dari manusia, kita perlu mengasihi diri kita sendiri, kerana diri ini juga kurniaan Tuhan dan amanah tuhan....anda adalah anda pilih....tetapi kasih pada Allah dan Rasul tidak akan rugi....sebaliknya menagih kasih dari sesama manusia kita mungkin akan kecewa....

Aku mula menghargai diri setelah kian lama berkorban dan tidak menghiraukan diriku....aku ibarat lilin yang membakar diri demi orang lain....bukan siapa, pada keluargaku sendiri...namun aku lupa...diri aku sendiri juga perlu dijaga dan disayangi.....kerana tidak pasti cahaya yang selama ini aku berikan akan membantu menyuluh cahaya untukku....tika dan saat ini aku perlu menghargai diriku sendiri dan menyayangi diriku sendiri....jika berlaku sesuatu yang tidak diingini.....mungkin tiada siapa yang boleh membantuku.....Ya Allah, terima kasih kerana aku masih diberi kesempatan kesihatan yang baik.....kesihatan ,merupakan anugerah yang amat berharga dariMu.....terima kasih atas kurniaan dan kasih sayang yang engkau berikan.....

Akanku gagahi diri menjalani ujian yang engkau berikan....kerana aku yakin itulah tanda kasih dariMu.....semoga aku tabah dan akan sentiasa bersyukur dengan nikmat yang engkau berikan....sesungguhnya engkaulah kekasihku sejati....kini aku sedar....cinta, kasih dan sayang, perlu lahir dari diri sendiri......setelah kita mengasihi diri sendiri barulah kita ikhlas mengasihi orang lain.....jangan mengorbankan diri semata-mata untuk orang lain......bantulah mengikut kemampuanmu.....InsyAllah pasti ada ruang untuk dirimu....mulai hari ini aku ingin belajar mengasihi diriku...dan berkorban untuk diriku sendiri.....bukan bermakna aku mementingkan diri...tetapi belajar untuk mengasihi diri....aku sayangi diriku.....

No comments:

Post a Comment